Så har jeg endelig laget min første iPhone-app! Og det var slett ikke vanskelig i det hele tatt.

Bakgrunnen for appen er som så ofte ellers: Jeg hadde et behov, og ingen hadde løst behovet slik jeg ville. Da måtte jeg løse det selv.

Skjermbilder fra applikasjonen

Jeg liker å bruke prosenter når jeg kan. Men jeg bruker prosentregning så sjelden at jeg har problemer med å huske formlene fra gang til gang. Eller jeg er usikker på om jeg husker formlene riktig, og det er litt flaut å oppdage etter at saken er publisert at nei, denne gangen husket jeg feil. (Nå har ikke det skjedd ennå, men frykten har vært levende.)

Derfor har jeg som regel brukt en online prosentkalkulator (for eksempel Percentage Calculator) for å være på den sikre siden. Men nå har jeg altså laget meg en iPhone-app som gjør dette for meg.

Tilgjengelig i App Store

Ved å trykke på bildet kommer du til appen i App Store.

Den heter noe så originalt som Prosent, og er selvsagt tilgjengelig i iTunes App Store.

Programmeringen var mye enklere enn jeg fryktet, særlig ettersom jeg ikke kan så veldig mye mer enn webprogrammering. Jeg har riktignok programmert litt i mine veldig unge år, men det er etter hvert ganske lenge siden. Og Objective C er ikke akkurat min hjemmebane.

Men jeg klarte å lure meg unna det meste av Objective C-programmering. iOS SDK har jeg også stort sett klart meg fint uten. Jeg fant nemlig et SDK som lar meg bruke det jeg kan: HTML og JavaScript. NimbleKit heter det, og det kan du laste ned gratis for å prøve. Før du skal sende inn til App Store må du riktignok kjøpe det, men med en pris på 99 dollar var ikke det en uoverkommelig utgift.

Noen hinder var det på veien, men med Google er alt mulig.

Første versjon av appen er bare på norsk, men når jeg får tid til det skal jeg i alle fall lage den på et par-tre språk til. Da er det mulig jeg må endre navn på appen, men den tid, den sorg. Akkurat nå nyter jeg at min første app er tilgjengelig i sjappa, og at den faktisk har blitt lastet ned mer enn forventet gjennom juleferien.